Runt om i Europa stöter man på särskilda trafikregler. Det extremaste exemplet hittar man i Storbritannien där man måste köra på vänster sida av vägen. Att ignorera denna regel är såklart både förenat med livsfara och dryga böter. Inget att rekommendera alltså.
En annan regel man bör vara införstådd med är att det är förbjudet att få bensinstopp på Autobahn. Egentligen är det inte bensinstoppet i sig som är förbjudet utan att göra onödiga stopp. Att få bensinstopp anses vara ett onödigt stopp eftersom det enkelt kan undvikas genom att ha koll på bilens bensinmätare och fylla på tanken vid behov.
På tyska motorvägar finns det som bekant många sträckor med fri fart, d.v.s. där det saknas hastighetsbegränsning. Denna fria fart är dock inte helt villkorslös. Den rekommenderade maximala hastigheten är 130 km/h. Kör man fortare än så kan man anses som delvis vållande om det inträffar en olycka, även om det är en annan bilist som gjort fel. Detta eftersom man ska ha bra koll och anpassa hastigheten efter den rådande trafiksituationen. Är det mycket trafik är det t.ex. inte lämpligt att blåsa på i 200 km/h. Tänk också på att många däck inte är gjorda för att köra snabbt långa sträckor. Kontrollera därför dina däcks rekommenderade topphastighet.
Många tyskar brukar blinka med helljusen eller vänster blinkers när de vill passera en bil som ligger i vänsterfilen. Detta trots att det egentligen inte är tillåtet.
I alla EU-länder (samt flera icke EU-länder) är det inte tillåtet att prata i mobiltelefon utan handsfree medan man kör. I vissa länder är det dryga böter på detta regelbrott. I många europeiska länder ska trafikböter betalas på plats och kontant. Har man inte kontanter på sig får man skjuts till närmaste uttagsautomat för att sedan betala bötesbeloppet.